Interview Ondernemend Friesland over Enpron
energieadviseur enpron die uitleg geeft over energieprijzen

In een artikel in Ondernemend Friesland vertelt Maarten de Groot van Enpron meer over het nieuwe duurzame hoofdkantoor en hoe Enpron bedrijven helpt bij een duurzame, betrouwbare en betaalbare energievoorziening.

Energieadviseur Enpron groeit hard en heeft daardoor een nieuw duurzaam hoofdkantoor in Drachten betrokken. Manager Marketing & Innovatie Maarten de Groot over groei, het goede voorbeeld geven en de juiste energiestrategie voor ondernemers.

Enpron, specialist in energieadvies voor de zakelijke markt, barstte uit zijn voegen. Een verhuizing was noodzakelijk. Sinds eind vorig jaar opereert het bedrijf vanuit een gloednieuw hoofdkantoor aan Tussendiepen in Drachten. ,,Een pand dat volledig energieneutraal is, met onder andere zonnepanelen en warmtepompen”, vertelt Maarten de Groot, Manager Marketing & Innovatie. ,,Samen gebouwd met Bouwgroep Noord, ook uit Drachten.”

Het nieuwe onderkomen faciliteert niet alleen de huidige operatie, maar biedt ook ruimte voor toekomstige groei. Enpron startte in 2013 en telt inmiddels zo’n vijftig medewerkers. ,,Het gaat goed, we hebben mooie groeifases doorgemaakt”, aldus De Groot. ,,Het mooie is dat onze allereerste medewerker hier nog steeds werkt. Dat zegt iets over de cultuur.”

Goed voorbeeld doet volgen
De keuze voor een duurzaam pand is geen toeval. ,,Wat wij onze klanten adviseren, brengen we zelf in de praktijk: practice what you preach”, legt De Groot uit. Enpron helpt ondernemers met het realiseren van een duurzame, betrouwbare en betaalbare energievoorziening. ,,Energie is een forse kostenpost en de noodzaak tot verduurzamen is groot, mede door eigen ambities, klimaatverandering, wetgeving, maar ook kostenbesparing.”

Daarnaast vormt netcongestie een groeiend probleem. ,,Ondernemers kunnen soms niet terugleveren of krijgen geen extra capaciteit voor uitbreiding of elektrificatie”, signaleert De Groot. ,,Dat raakt direct hun concurrentiepositie.” Enpron biedt hier oplossingen voor, zoals slim energiemanagement en batterijopslag, vaak in samenwerking met gespecialiseerde partners.

Data als startpunt
De aanpak van Enpron rust op drie pijlers, startend met data. ,,We meten het energieverbruik van klanten heel precies door, soms tot op machine- of ruimteniveau”, zegt De Groot. ,,Samen met de ambities van de ondernemer vormt dit de basis. Stap één is dan zorgen voor een besparing op het energiecontract. We zorgen voor het best passende energiecontract, vast of flexibel, voor zekerheid of optimalisatie.”

Stap twee focust op het verlagen van het energieverbruik. ,,Onze eigen energieadviseurs brengen energiebesparingspotentieel van de panden van de ondernemers in kaart”, vervolgt hij. ,,Denk aan ledverlichting of isolatie. Samen met de ondernemer stellen zijn een verduurzamings- en besparingsroute op voor het realiseren van deze energiebesparende maatregelen.”

Slim verduurzamen
De derde stap is ‘slim verduurzamen’. ,,Zonnepanelen zijn populair, maar soms moet de teruglevering beperkt worden , bijvoorbeeld bij negatieve energieprijzen.”, legt De Groot uit. ,,We helpen ondernemers met slimme zonnepanelen, batterijopslag, laadpalen voor wagenparken en warmtepompen. Alles gericht op een toekomstbestendige energievoorziening.”

Enpron bedient inmiddels ruim 3.000 klanten door heel Nederland, met een sterke basis in de noordelijke provincies en, naast het hoofdkantoor in Drachten, een kantoor in Almere voor landelijke dekking. ,, Energie betekent voor elke organisatie iets anders. Persoonlijke aandacht staat dan ook centraal in onze aanpak. We gebruiken data om voor elke ondernemer de meest optimale energiestrategie te ontwikkelen”, besluit De Groot. ,,Zo maken we ondernemers  zo onafhankelijk mogelijk op het gebied van energie en voldoen zij aan alle wet- en regelgeving. Daarmee zijn zij klaar voor de toekomst.”