Onverwachte pieken zorgen voor onverwachte kosten

De zorgsector bestaat uit alle aanbieders van zorg gericht op genezing of langdurige verzorging en verpleging. Denk aan ziekenhuizen, verzorgingstehuizen of de kinderopvang bijvoorbeeld. Ongeacht de branche binnen de zorg, staat er altijd één ding centraal: het welzijn van de zorgbehoevende. Het goed en veilig functioneren van het pand vormt hierbij een belangrijke basis.

Vraagstelling

Grootverbruikers ontvangen maandelijks een factuur van de netbeheerder. Jouw verbruik en Gecontracteerd Transportvermogen (GTV) bepalen de hoogte van die factuur. Het GTV is de hoeveelheid capaciteit die jij reserveert op het net. Hoe hoger de pieken in je verbruik, hoe hoger het GTV is.

Nadat een zorginstelling uit ons klantenbestand een factuur ontving die aanzienlijk hoger was dan normaal, nam het bedrijf contact met ons op. Het was hen totaal onduidelijk waar die hoge kosten vandaan kwamen en hoe zij het bedrag weer omlaag konden krijgen.

Oplossing

Aan de hand van onze monitoringstool, hebben wij inzicht in de verbruiksgegevens van onze klanten. De opgeslagen data is tot op het kwartier nauwkeurig en helpt ons bepalen wanneer het verbruik piekt. In het geval van de zorginstelling, bleek een brandoefening de oorzaak. Er was op dat moment meer vermogen nodig dan was gereserveerd via het GTV. Ga je over het maximale GTV heen, dan stelt de netbeheerder het automatisch omhoog bij.

Wanneer we weten hoe de piek is ontstaan, nemen we contact op met de netbeheerder. Aan de hand van de opgebouwde data laten we zien dat het om een eenmalige gebeurtenis gaat. Vervolgens vragen we of de netbeheerder het GTV omlaag bijstelt. Hierbij houden we rekening met eventuele toekomstplannen en andere factoren, zoals belastingen. De netbeheerder stelt het GTV normaalgesproken maar één keer per jaar bij. Bij hoge uitzondering keuren zij zulke aanvragen goed.

Resultaat

De netbeheerder ging akkoord met onze aanvraag. Voor de zorginstelling betekende het omlaag bijstellen van het GTV een besparing van €140 per maand voor een periode van 12 maanden. Door de aanvraag aan ons uit handen te geven, kon de klant zich richten op zijn eigen werkzaamheden terwijl wij de aanvraag in orde maakte. Met onze kennis en ervaring kunnen wij het juiste GTV bepalen, waardoor jij de komende jaren goed zit. Met een lager GTV neem je bovendien niet onnodig veel ruimte in beslag op het net. Die ruimte kan weer gebruikt worden door bedrijven die het ook echt nodig hebben. Onze tip is: hou je factuur in de gaten. Verandert er iets? Geef ons dan een seintje, dan kijken we met je mee.

Accountmanager

Accountmanager Ronald van der Veen
 
Als accountmanager deel ik mijn kennis over de energiemarkt met de klant. Zo help ik ondernemend Nederland naar een duurzame toekomst.

Delen

Contact

Enpron
Lavendelheide 7a
9202PD Drachten
+31857734110
service@enpron.nl
KvK nummer: 57089876